Wissenschaftliches Arbeiten wird bei uns großgeschrieben. Daher sind wissenschaftliche Projekte unserer Mitarbeiter ausdrücklich gewünscht und werden von Diaverum unterstützt.

Unsere Forschung dient dem allgemeinen medizinischen Erkenntnisgewinn und soll insbesondere auch den Patienten von Diaverum von Nutzen sein.

Durch moderne Forschungsmethoden wollen wir Krankheiten der Nieren frühzeitig erkennen. Mit einer effektiven Therapie können der fortschreitende Nierenfunktionsabfall und die mit Nierenerkrankungen häufig zusammenhängenden Herz-Kreislauf-Erkrankungen wie Herzinfarkt oder Schlaganfall vermieden bzw. hinausgezögert werden.

Wir bieten unseren Patientinnen und Patienten die Möglichkeit, sich auf Wunsch in aktuellen klinischen Studien mit innovativen Medikamenten oder Therapieverfahren behandeln zu lassen.

Forschungsthemen

  • Covid-19 und Dialyse
  • Wissenschaftlich begleitevaluierte Qualitätssicherung bei Nierenschwäche/Niereninsuffizienz mit und ohne Dialyse
  • Früherkennung von Nierenschwäche/Niereninsuffizienz
  • Nierenalarmsysteme
  • Neue Nierenwerte/Labortests
  • Neue Analysemethoden der Nierenfunktion

Ansprechpartner für Ihre Fragen zu unserer Forschung ist Prof. Dr. Michael Haase, Diaverum MVZ Am Neuen Garten Potsdam 

 

Publikationen 

Thema „Covid-19 und Dialyse“

Risks prediction of COVID-19 incidence and mortality in a large multi-national haemodialysis cohort: Implications for management of the pandemic in outpatient haemodialysis settings. Haarhaus M, Santos C, Haase M, Mota Veiga P, Lucas C, Macario F.
Clinical Kidney Journal 2021;14:805-813.

Immunogenicity of a first dose of mRNA- or vector-based SARS-CoV-2 vaccination in dialysis patients: A multicenter prospective observational pilot study
Lesny P, Anderson M, Cloherty G, Stec M, Haase-Fielitz A, Haarhaus M, Santos C, Lucas C, Macario F, Haase M.
J Nephrol 2021 May 29:1-9.

 

Thema „Wissenschaftlich begleitevaluierte Qualitätssicherung bei Nierenschwäche/Niereninsuffizienz mit und ohne Dialyse“

Acute kidney injury may impede results after transcatheter aortic valve implantation.
Haase-Fielitz A, Altendeitering F, Iwers R, Sliziuk V, Barabasch S, Bannehr M, Hähnel V, Neuss M, Haase M, Apfelbacher C, Butter C.
Clin Kidney J 2020; 14:261-268.

Quality of Care for Acute Kidney Disease: Current Knowledge Gaps and Future Directions.
Liu K, Forni L, Heung M, Wu V, Kellum J, Mehta R, Ronco C, Kashani K, Rosner M, Haase M, Koyner J; on behalf of the Acute Disease Quality Initiative Investigators.
Kidney Int Rep 2020, 5:1634-1642.

Quality of care after AKI development in the hospital: Consensus from the 22nd Acute Disease Quality Initiative (ADQI) conference.
Macedo E, Bihorac A, Siew ED, Palevsky PM, Kellum JA, Ronco C, Mehta RL, Rosner MH, Haase M, Kashani KB, Barreto EF.
Eur J Intern Med. 2020; 80:45-53.

Quality Improvement Goals for Acute Kidney Injury.
Kashani K, Rosner MH, Haase M, Lewington AJP, O'Donoghue DJ, Wilson FP, Nadim MK, Silver SA, Zarbock A, Ostermann M, Mehta RL, Kane-Gill SL, Ding X, Pickkers P, Bihorac A, Siew ED, Barreto EF, Macedo E, Kellum JA, Palevsky PM, Tolwani AJ, Ronco C, Juncos LA, Rewa OG, Bagshaw SM, Mottes TA, Koyner JL, Liu KD, Forni LG, Heung M, Wu VC.
Clin J Am Soc Nephrol 2019; 14:941-953.

Community Healthcare Quality Standards to Prevent Acute Kidney Injury and its Consequences.
Silver SA, Nadim MK, O'Donoghue DJ, Wilson FP, Kellum JA, Mehta RL, Ronco C, Kashani K, Rosner MH, Haase M, Lewington AJ.
Am J Med. 2020;133: 552-560.e3.

Quality of Care and Safety Measures of Acute Renal Replacement Therapy: Workgroup Statements from the 22nd Acute Disease Quality Initiative (ADQI) Consensus Conference.
Rewa O, Tolwani A, Mottes T, Juncos L, Ronco C, Kashani K, Rosner M, Haase M, Kellum J, Bagshaw S.
J Crit Care 2019; 54:52-57.

Treatment, clinical course, and cross-sectoral information transmission in patients with acute-on-chronic kidney injury.
Haase-Fielitz A, Ernst M, Lehmanski F, Gleumes J, Blödorn G, Spura A, Robra BP, Elitok S, Albert A, Albert C, Butter C, Haase M.
Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz. 2019; 62:773-781.

 

Thema „Nierenalarmsysteme“

The Effects of Intensive Versus Routine Treatment in Patients with Acute Kidney Injury. Haase-Fielitz A, Elitok S, Schostak M, Ernst M, Isermann B, Albert C, Robra BP, Kribben A, Haase M.
Dtsch Arztebl Int 2020; 117:289-296.

Electronic Alerts for Acute Kidney Injury.
Haase M, Kribben A, Zidek W, Floege J, Albert C, Isermann B, Robra BP, Haase-Fielitz A.
Dtsch Arztebl Int 2017; 114:1-8.

In reply.
Haase-Fielitz, Robra BP, Haase M, Isermann B.
Dtsch Arztebl Int 2017; 114:300-301.

Frühwarnsysteme bei akuter Niereninsuffizienz – Hilft die schnelle Diagnose?
Haase-Fielitz A, Albert C, Haase M.
Der Nephrologe 05/2017

 

Thema „Neue Nierenwerte/Labortests“

NGAL/hepcidin-25 ratio and AKI subtypes in patients following cardiac surgery: A prospective observational study.
Elitok S, Devarajan P, Bellomo R, Isermann B, Haase M, Haase-Fielitz A.
J Nephrol. 2021 May 24. doi: 10.1007/s40620-021-01063-5.

External validation of urinary C-C motif chemokine ligand 14 (CCL14) for prediction of persistent acute kidney injury.
Bagshaw SM, Al-Khafaji A, Artigas A, Davison D, Haase M, Lissauer M, Zacharowski K, Chawla LS, Kwan T, Kampf JP, McPherson P, Kellum JA.
Crit Care 2021;25:185

Predictive Value of Plasma NGAL:Hepcidin-25 for Major Adverse Kidney Events After Cardiac Surgery with Cardiopulmonary Bypass: A Pilot Study.
Albert C, Haase M, Albert A, Ernst M, Kropf S, Bellomo R, Westphal S, Braun-Dullaeus RC, Haase-Fielitz A, Elitok S.
Ann Lab Med 2021; 41:357-365.

Biomarker-Guided Risk Assessment for Acute Kidney Injury: Time for Clinical Implementation?
Albert C, Haase M, Albert A, Zapf A, Braun-Dullaeus RC, Haase-Fielitz A.
Ann Lab Med 2021; 41:1-15.

Meta-analysis of diagnostic accuracy studies with multiple thresholds: Comparison of different approaches.
Zapf A, Albert C, Frömke C, Haase M, Hoyer A, Jones HE, Rücker G.
Biom J. 2021 Jan 21. doi: 10.1002/bimj.202000091.

Identification and Validation of Biomarkers of Persistent Acute Kidney Injury. The RUBY Study.
Hoste E, Bihorac A, Al-Khafaji A, Ortega L, Ostermann M, Haase M, Zacharowski K, McPherson P, Kellum JA, Chawla L.
Intensive Care Med 2020; 46:943-953.

Neutrophil Gelatinase-Associated Lipocalin Measured on Clinical Laboratory Platforms for the Prediction of Acute Kidney Injury and the Associated Need for Dialysis Therapy: A Systematic Review and Meta-analysis.
Albert C, Zapf A, Haase M, Röver C, Pickering JW, Albert A, Bellomo R, Breidthardt T, Camou F, Chen Z, Chocron S, Cruz D, de Geus HRH, Devarajan P, Di Somma S, Doi K, Endre ZH, Garcia-Alvarez M, Hjortrup PB, Hur M, Karaolanis G, Kavalci C, Kim H, Lentini P, Liebetrau C, Lipcsey M, Mårtensson J, Müller C, Nanas S, Nickolas TL, Pipili C, Ronco C, Rosa-Diez GJ, Ralib A, Soto K, Braun-Dullaeus RC, Heinz J, Haase-Fielitz A.
Am J Kidney Dis 2020; 76:826-841.e1.

Urinary biomarkers may Complement the Cleveland Score for Prediction of Adverse Kidney Events After Cardiac Surgery: A Pilot Study.
Albert C, Haase M, Albert A, Kropf S, Bellomo R, Westphal S, Westerman M, Braun-Dullaeus R, Haase-Fielitz A
Ann Lab Med 2020; 40:131-141.

Novel Biomarkers of Acute Cardiorenal Disease. In: Textbook of Cardiorenal Medicine (Eds. McCullough PA, Ronco C).
Haase M, Butter C, Haase-Fielitz A.
Springer Verlag 2020; 207-225.

Use of Cell Cycle Arrest Biomarkers in Conjunction With Classical Markers of Acute Kidney Injury.
Joannidis M, Forni L, Haase M, Koyner J, Shi J, Kashani K, Chawla L, Kellum JA; Sapphire Investigators.
Crit Care Med. 2019; 47:e820-e826.

Urinary neutrophil gelatinase-associated lipocalin-guided risk assessment for major adverse kidney events after open-heart surgery.
Albert C, Albert A, Bellomo R, Kropf S, Devarajan P, Westphal S, Baraki H, Kutschka I, Butter C, Haase M, Haase-Fielitz A.
Biomark Med. 2018; 12:975-985.

Urinary biomarkers may provide prognostic information for subclinical acute kidney injury after cardiac surgery.
Albert C, Albert A, Kube J, Bellomo R, Wettersten N, Kuppe H, Westphal S, Haase M, Haase-Fielitz A.
J Thorac Cardiovasc Surg. 2018; 155:2441-2452.e13.

 

Thema „Neue Analysemethoden der Nierenfunktion“

Serum creatinine and cystatin C-based estimates of glomerular filtration rate are misleading in acute heart failure.
Swolinsky S, Nerger N, Leistner D, Edelmann F, Knebel F, Tuvshinbat E, Lemke C, Roehle R, Haase M, Costanzo MR, Rauch G, Mitrovic V, Gasanin E, Meier D, McCullough PA, Eckardt KU, Molitoris BA, Schmidt-Ott KM.
ESC Heart Fail. 2021 May 6. doi: 10.1002/ehf2.13404.

Neues Tool auf dem Weg zur Prävention der akuten Nierenschädigung?
Haase M, Nübel J, Haase-Fielitz A.
IntensivNews Ausgabe 5/2019

 

Thema „Mechanismen und Behandlung des akuten Nierenversagens“

A synthetic epoxyeicosatrienoic acid analog prevents the initiation of ischemic acute kidney injury.
Hoff U, Bubalo G, Fechner M, Blum M, Zhu Y, Pohlmann A, Hentschel J, Arakelyan K, Seeliger E, Flemming B, Gürgen G, Rothe M, Niendorf T, Manthati VL, Falck JR, Haase M, Schunck WH, Dragun D.
Acta Physiol 2019; 227:e13297.

Perioperative Hemodynamic Instability and Fluid Overload are Associated with Increasing Acute Kidney Injury Severity and Worse Outcome after Cardiac Surgery.
Haase-Fielitz A, Haase M, Bellomo R, Calzavacca P, Spura A, Baraki H, Kutschka I, Albert C.
Blood Purif. 2017; 43:298-308.

 

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